Darksess

Upp

Darksess

Dreaming out loud

Bokrecension - Stockholm rosé

"'Du tar dig igenom det här, Desdemona. Ända sedan vi förväxlade din mammas aborttid med bilbesiktningen så har du inte gjort något annat än överlevt. Slår man upp överlevare i en ordbok så hittar man en bild av dig.'

26-åriga Desdemona ”Destiny” Ohlsson blir lämnad av sin pojkvän Ludwig på det som skulle ha varit deras förlovningsfest. Medan Ludwig istället roar sig i Dubai tillsammans med den 19-åriga dykinstruktören Bambi sitter Destiny ensam i den nyinköpta våningen som går i kaffekulörer och funderar ut en plan i sex steg för att få Ludwig tillbaka. Tillsammans med vännerna Daphne, Tessan och Tessans lillasyster parerar hon bakfylleångest, åldersnoja och begynnande livsleda med flärd, förmiddagscocktails och champagne samtidigt som hon gör allt i sin makt för att omvandla sex-stegs-systemet till praktik.
Men en tablettmissbrukande glamourmodell som återvänder från Los Angeles, ogifta gifta män med klotformade presenter och Destinys pappas pojkvän (som anser att hon bör anpassa sin livsstil efter sin ekonomi) riskerar att komplicera, inte bara Destinys framfart, utan även hela sex-stegs-systemet.
Stockholm rosé är en rolig roman om en livskris. Och om skor."

- Albertbonniersforlag.se

Tänk er Sex and the city men att det utspelar sig i Stockholm, lite den känslan fick jag när jag läste boken. Det som skiljde sig var att det handlade om tjejer utan jobb som livnärde sig på sina föräldrar, festade varje kväll och shoppade märkesplagg som om pengar var som luft. Jag gillade sättet boken var skriven på då den var lättläst och spännande. Samtidigt kändes den orealistisk och jag kunde inte låta bli att oroa mig för yngre tjejer som vill leva på detta sätt när de läser boken utan att förstå hur orimligt det är. Jag tyckte det var kul att läsa boken, kunna koppla bort från vardagen och drömma mig bort till Stockholm, Stureplan och det glamorösa livet. Som ni märker är jag väldigt kluven när det kommer till denna bok. Den var bra så länge den varade, men jag kommer nog inte läsa den igen.

Betyg:

Vad tycker ni om boken?

Vill du skicka en kommentar?